Nordkraft øker på drift

Nordkraft har blant annet overtatt driften av Litleåna småkraftverk i Kvinavassdraget i Kvinesdal. Fallhøyden er 63 meter mens installert effekt er 2,8 MW. Årsproduksjonen er 8 GWH noe som gjør at det akkurat når størrelsen som utenlandske investorer særlig ser etter i Norge. Kraftverket kom i drift i 2012. Foto og faktainformasjon: Peltonman/Wikimedia Commons.
Nordkraft drifter stadig flere kraftverk for andre. Fra årskiftet økte driftsporteføljen betydelig.

Lagt ut 16/02-2018

Det nordlandsbaserte energiselskapet er et av flere som nå satser på å utnytte stordriftsfordeler for å tilby kostnadseffektiv drift til andre kraftverkseiere.

- Nordkraft er godt i gang med sin strategi om å drive kraftverk for andre. Fra 1. januar har flere kraftverk kommet til i porteføljen. Disse er tre kraftverk i Ballangen, eid av Ballangen Energi, og et i Kvinesdal kommune i Vest-Agder. Det siste eies av SL Capital, som Nordkraft drifter flere småkraftverk for. I tillegg har Nordkraft driftsansvaret for Nygårdsfjellet vindpark, og får det samme ansvaret for vindparkene i Tysfjord og på Sortland som er under bygging. Alle disse tre for Fortum, skriver Nordkraft i en pressemelding.

Les mer om verkene i Ballangen her.

Les mer om verket i Kvinesdal her.