Småkraftforeninga følger med på utviklingen av plug-in biler, da vi mener dette er noe av det mest spennede både for klimaet og ikke minst for produsenter av ny fornybar energi. Vi har tildigere omtalt Chevrolet Volt, og nå er dets alter ego i Opels versjon “klar”, nemlig Opel Ampera.
Når Opel Ampera starter med fulladet batteri, kjører den de første 60 kilometerne på ren elektrisk drift. Så slår den lille bensinmotoren inn for å opprettholde batterinivået. På 50 mil har bilen et forbruk på 0,16 liter per mil og et CO2-utslipp på 40 gram per kilometer. CO2-utslippet avhenger av om strømmen er fra en fornybar kilde eller kullkraft.
Når batterikapasiteten er nede i litt over halvfullt, koples bensinmotoren inn til strømproduksjon for å opprettholde strømnivået i batteriet, ikke lade det ytterligere opp. Bensinmotoren slås av og på kun for å lage strøm, etter som den trengs. Hastighetsreduksjon og bremseenergi tas vare på i batteriet. Når bilen ikke er i bruk, kan den lades fra stikkontakten. Det tar tre timer.