SP avviser borgerlig småkraftløfte

Senterpartiets 2.-kandidat i Sogn og Fjordane, Jenny Følling, tviler på de borgerlige partienes småkraftløfter, som Høyres Bjørn Lødemel gjentok i NRK i morges. Hun mener de blågrønne – og ekspertene – tar feil.

– Det er lite realisme i dette utspillet, sier Følling til NRK Sogn og Fjordane.
Dersom det skal gis kompensasjon, så må den trolig tas gjennom regelverket for statsstøtte, hevder hun.
– Skal man prøve å få dette inn i elsertifikatordningen, så må man reforhandle traktaten med Sverige og da vil det gå utover de som står i kø og venter på konsesjonsbehandling, sier Følling.
Hun er dermed helt på linje med olje- og energiminister Ola Borten Moe. Han frykter følgene dersom elsertifikatordningen utvides med de 160 kraftverkene som var lovet sertifikater – men likevel ikke fikk av de rødgrønne. Ifølge Borten Moe vil det være til stor skade for elsertifikatmarkedet dersom disse småkraftverkene blir inkludert i ordningen, noe han i forrige uke fikk motbør på fra flere eksperter.