H2 er småkraft 2.0
Kraftprodusentene og bilindustrien er i ferd med å finne hverandre i en ny, felles nullutslippsarena. Hydrogen fra fossekraften seiler opp som fremtidens drivstoff.
Stort krafttap i produksjonen av hydrogenbrenselet har vært et av hovedargumentene mot hydrogenbiler. I det norske markedet, som flommer over av billig kraft, er ikke dette noe særlig stort problem.
Norske forbrukere – som kan tanke «hydrogen-kilometer» til brøkdelen av det en bensinkilometer koster – vil i hvert fall ikke bekymre over noen at kilowattimer har gått tapt underveis.
Heller ikke tyskerne er avskrekket over energitapet i fremstillingen av hydrogen, påpeker daglig leder Marius Holm i miljøorganisasjonen Zero, i en artikkel hos .
– Tyskland også, ser at hydrogenkjedens energitap er et lite relevant problem. Når man har stadig flere timer med for mye sol og vind, kan hydrogen produseres for lager, påpeker Holm.
Ser nytt marked
Investor Øystein Stray-Spetalen, som gjentatte ganger bevist at han har teft for gode forretningsmuligheter, har allerede tatt en solid posisjon i hydrogenmarkedet, gjennom NEL Hydrogen AS. Selskapet lager hydrogenproduksjonsanlegg som skiller hydrogen ut fra vann, ved elektrolyse.
– Jeg redder gjerne verden så lenge jeg tjener penger på det, uttalte Spetalen til Finansavisen.
NEL Hydrogen har allerede har inngått en avtale med Akershus fylkeskommune som vil delfinansiere etableringen av en hydrogenstasjon i fylket.
Selskapet leverer komplette containerløsninger for elektrolyse, som eksempelvis kan utplasseres i tilknytning til et småkraftverk.
Bilene er på vei
Sørkoreanske Hyundai s hydrogen-SUV ix35 er allerede tilgjengelig på det norske markedet. Bilen har en rekkevidde på nesten 600 km. De japanske bilprodusenter er også på full fart inn i markedet med hydrogenbiler.
Japanerne satser tungt på hydrogenbiler, blant annet med en kraftig utbygging av fyllestasjoner. Og da følger også bilprodusenten etter. Toyota har allerede lansert sin Mirai, som har en rekkevidde 500 km. I Europa vil bilen foreløpig kun være tilgjengelig i det britiske, tyske og danske markedet. Også Honda er produksjonsklar med en hydrogenbil. Bilen som skal lanseres i to versjoner under Tokyo Motor Show i slutten av oktober, vil ha en rekkevidde på over 700 km.
To ulike elbilvarianter
Selv om batteribiler er langt mer energigjerrige, har hydrogenbilen klare fordeler når det kommer til rekkevidde. Den er heller ikke avhengig av langvarig ladetid. Hydrogenbilen er i praksis en elbil som har et innebygdt hydrogenkraftverk, med ren vanndamp som eneste utslipp. Hydrogen oppfyllingen skjer nærmes på samme måte som en bensin- eller dieselbil fyller tanken.
Mens batteribilen egner seg for korte turer, har hydrogenbilen sin force på langturer. Den ultimate nullutslippsbilen vil antakelig være en kombinasjon av disse, nemlig hydrogen-hybriden – der elmotorene kan drives både av batterier og av en brenselscelle.