Hva koster egentlig hurtiglading av elbiler? Og hvem skal betale? I en bredt anlagt artikkel setter Teknisk Ukeblad fokus på den store X-faktoren i ligningen for batteridrevne elbiler: nettkostnadene. – Det er på høy tid vi går inn i tallene og finner ut hva det vil koste å oppgradere strømnettet i forbindelse med hurtiglading av elbiler. Jeg tviler på at dagens forbrukere vil være fornøyd med bare å lade på natten. Jeg tror de vil kreve å kunne lade når det måtte passe og spørsmålet er hva et slikt effektbehov vil koste nettselskapene. Disse tallene bør vi snart få på bordet, ikke minst for å få gode sammenligninger i forhold til det å bruke hydorgen som energibærer, sier daglig leder Knut Olav Tveit i Småkraftforeninga.
Han sier at småkraften mange steder betaler tunge anleggsbidrag for å få lov til å levere strøm inn i nettet.
– Motsatt er det like naturlig at ladestasjoner for elbiler betaler der hvor de påfører netteier store kostnader. Det å etterspørre store effektleveranser på kort tid skal åpenbart koste noe, sier Tveit som også uttaler seg til Teknisk Ukeblad om saken.
Les hele artikkelen i TU her: