Hydrogen midt i smørøyet

– Her ligger vi så sentralt og rasjonelt plassert som det er mulig å få det, sier markedsansvarlig Arild Øyen ved den første hydrogenstasjonen til Uno-X på Kjørbo ved Sandvika utenfor Oslo. Og kundene: De er positive og storfornøyde. Tilgangen på fyllestasjoner har vært den største flaskehalsen for ekspansjon i hydrogenbilbruken. Men nå er det utvikling på området. Litt forsinket etter planene åpner Uno-X sin andre hydrogenstasjon i Åsane utenfor Bergen straks før jul. Og det er planer om flere sentralt plasserte stasjoner. Målet er et nett på 20 fyllestasjoner i de største norske byene innen 2020.

– Både vi og kundene ved stasjonen vår har stor tro på hydrogen som energibærer i bilene framover. Vi tror framtidas bilpark vil bestå av en miks av hydrogenbiler, elbiler og bensin- og dieselbiler med biodrivstoffinnslag – avhengig av bruksområde og bruksform. Hydrogenbilen har mange fordeler: Rent vann som eneste utslipp, like rask fylling som bensin- og dieselbiler og like god rekkevidde. Dessuten veier de gjennomsnittlig 500 kg mindre enn elbilen, som må dra med seg hele batteripakken på tur. Og når det gjelder rekkevidde, er det modeller på trappene som konkurrerer ut mange tradisjonelle biler, sier Arild Øyen.

– Hydrogenet som leveres fra stasjonen vår på Kjørbo har til dels blitt levert utenfra, forteller Øyen. Men nå er stasjonen også klargjort for egenproduksjon av hydrogen. Og med beliggenheten vår omkranset av flere større byggkompleksr med stor takflate, har man sett på mulighetene for levering av kortreist strøm fra solcellepaneler i nærområdet til hydrogenproduksjonen. Alt i alt svært spennende utviklingsmuligheter og framtidsutsikter, sier Arild Øyen.

Her kan du lese mer om hydrogensatsingen til UNO-X.