Det er beskjedne politiske grep som skal til for at hydrogen for alvor skal kunne få fotfeste som et alternativt drivstoff i transportsektoren.
Norsk Hydrogenforum vil derfor utfordre og invitere politikerne og virkemiddelapparatet til dialog og aktivt bidra til å finne en løsning, sier styreleder Steffen Møller-Holst i Hydrogenforum.
Norsk Hydrogenforum beklager sterkt at HYOP ser seg nødt til å stenge sine hydrogenstasjoner. I en tid der interessen for hydrogenteknologi er stor og økende, er det spesielt uheldig at tilgangen på hydrogen for tidligbrukere reduseres, skriver Norsk Hydrogenforum på sine nettsider.
– I dag fikk vi beskjeden at HYOP må stenge ned sine hydrogenstasjoner på Østlandet etter flere års krevende søk etter finansiering av drift i en førkommersiell fase. Med svært høye politiske ambisjoner om nullutslipp i transportsektoren, er det et paradoks at virkemiddelapparatet ikke har ordninger som gjør at HYOP kan opprettholde driften, uttaler generalsekretær Kristian Vik i Hydrogenforum.
I tillegg til personbiler, tas hydrogenteknologi nå i bruk i lastebiler, i tog og etter hvert også i skip. Økt tilgang på komponenter og redusert kostnadsnivå for hydrogenteknologi gjør det mulig å realisere utslippsfrie kjøretøyer og fartøyer med lang rekkevidde. Hydrogenteknologi blir avgjørende og vil sammen med batterier bidra til at vil kan lykkes med nullutslipp i vei- og sjøtransporten.
HYOP ble etablert i 2012 og deres innsats har siden den tid vært av avgjørende betydning for at den norske hydrogeninfrastrukturen ble ivaretatt og videreutviklet. UnoX drifter per i dag to hydrogenstasjoner og har tre nye under etablering, men har også møtt utfordringer mht finansiering.HYOPs nedstengning av hydrogenstasjonene er et tydelig signal om at tiden er kommet for å ta skikkelig tak i og effektuere Stortingets vedtak om miljømålene for transportsektoren i NTP.
Småkraftforeninga er medlem av Norsk Hydrogenforum.